Wie is Lou?

Ik ben Lou, een Hollandse Smoushond. Ken je dat ras? Een van mijn voorouders staat op de Nachtwacht. Je weet wel, dat beroemde, grote schilderij in het Rijksmuseum in Amsterdam. Geschilderd door Rembrandt. Ik ben dus eigenlijk best wel een beetje net zo beroemd als Rembrandt. Nou ja, een klein beetje dan. En eigenlijk niet ik, maar mijn oma. Of opa. Of eigenlijk de oma of opa van mijn oma of opa en daar dan weer de oma of opa van en daar dan weer… Want dat schilderij is uit 1642. Ongeveer 380 jaar geleden dus.

Mijn voorouders joegen de muizen uit de pakhuizen. En vraten ze op. Beetje jammer voor de muizen. Maar de mensen waren er heel blij mee. Want de muizen aten het graan op dat in de pakhuizen werd bewaard. En het graan was nodig, van het graan bakten de mensen brood. Brood en hutspot, dat was zo’n beetje alles wat er toen te eten was in Amsterdam. En voor honden als ik dus muis.

Ik kom ook uit Amsterdam. Ik woon en ik werk er. Ja, werken. Nee, ik vang er geen muizen. Tenminste, een keertje wel, maar dat was een beetje per ongeluk, dat vertel ik later nog wel een keer. Ik werk op een Amsterdamse basisschool. Als voorleeshond. Twee keer in de week ga ik met mijn mens mee naar school, en lezen leerlingen aan mij voor. Uit boeken over van alles en nog wat. Ze oefenen dan eerst zonder mij, in de klas, en lezen het daarna hardop voor mij. Dat vinden ze leuk, en daardoor lezen ze meer en beter. Ik ga dan op mijn chillkussen liggen luisteren. En als ze een plaatje voor mijn neus houden en zeggen ‘kijk’, dan kijk ik. Het is mijn werk, tenslotte.

De kinderen stellen ook vaak vragen over mij aan mijn mens. Ze willen van alles weten. Welke boeken ik leuk vind. Of ik houd van De Grijze Jager of dat dat misschien een beetje te spannend voor me is. Of ik ook Engels begrijp. En wat ik in het weekend doe, als ik vrij ben. ‘Is er geen boek over Lou?’ vroeg een van de kinderen pas. Daarom hebben mijn mens en ik deze website gemaakt. Zodat kinderen over mij kunnen lezen. We hopen met veel plezier. Want als je met plezier leest, ga je meer en beter lezen.

Als je een stukje over mij hebt gelezen, dan kun je onderaan het stukje iets aan mij terugschrijven. Dat zou ik heel leuk vinden. Dan kan een van de kinderen op mijn school het aan mij voorlezen. Of misschien zit jij wel op mijn school en kun je het zelf aan mij voorlezen.